Гамбурзький рахунок наступних виборів

Методологія подолання “арифметичнних” чинників

5–11 березня 1998 року, газета «Час-Time

Віктор Каспрук, політолог

Свого часу професійні борці не мали можливості визначити в чесному поєдинку свої справжні фахові якості. Непереборною цьому перепоною під час публічних виступів ставали різноманітні кон`юнктурні інтереси, починаючи з елементарного шахрайства суддів, заборонених прийомів та засобів декого з борців, закінчуючи зацікавленістю спонсорів, котрі просто купували необхідну перемогу або поразку. Борці віднайшли чудовий вихід з такого становища, збираючись раз на рік в місті Гамбурзі, де проводили свої змагання без публіки, за суворими правилами та суддівством, і де визначалась справжня сила та професійний рівень кожного з борців. Звідтоді будь-який істинний рейтинг отримав найменування рейтингу за гамбурзьким рахунком.

Цікава ситуація, котра в дечому вельми нагадує ту, що свого часу спостерігалась в професійній боротьбі, склалася стосовно розташування українських політичних сил в ієрархії їх політичної вагомості та впливу на співвітчизників-виборців. Особливо актуальним це стало напередодні парламентських виборів 1998 року, де потенційна політична сила кожного з виборчих партійних угрупувань може зреалізуватись як безпосередньо в законодавчій владі, так і в значному зростанні впливу на інші гілки влади. Вже стало традиційним у всіх країнах СНД, з Україною включно, що на результати виборів більше впливають рахівники виборчих дільниць, аніж всі інші разом взяті чинники, включаючи й, здавалося б, найголовніший – виявлення волі виборців. Це вже сприймається як явище природи, само собою зрозуміле, майже як фізичний закон. З таким становищем змирились всі: політики, політологи, змирився, власне, весь народ, який на час виборів вкотре стане електоратом.

Глибока переконаність в фатальній непоборності “арифметичного” чинника голосування ґрунтується, окрім всього іншого, ще й на результатах всіх попередніх виборів. Політики роблять спроби подолати “арифметичний” чинник шляхом налагоджування зв`язків на місцях, шукаючи достатні для співпраці спільні інтереси з тими, хто буде керувати виборчими дільницями. А для пересічних виборців фаталізм стосовно результатів голосування, лозунгом якого є девіз “від нас нічого не залежить”, став однією з найважливіших причин їх низької активності на виборах. Проте фаталізм не найкращий підхід в житті загалом, а в вирішенні політичних питань зокрема.

Давайте розглянемо головні чинники, котрі насправді призводять до такого надзвичайно великого впливу на результати голосування місцевої виборчої бухгалтерії. Для цього відслідкуємо весь технологічний ланцюжок виборчого процесу, ланку за ланкою, аж до отримання остаточного результату виборів.

Перед тим як потрапити до рахівничої комісії і, можливо, вплинути на кінцевий результат голосування, виборчий бюлетень спочатку має потрапити до рук виборця. А вже від нього – до виборчої урни. На цьому етапі можлива ціла низка різноманітних зловживань. Найгрубіше з них – це тиск на виборця, або його відвертий обман. Під час минулих виборів були непоодинокі випадки, особливо в “глибинці”, коли виборцям бюлетень не видавався, а після реєстрації виборця на дільниці, бюлетень заповнювався кимось іншим. В інших випадках виборцю дуже дохідливо “підказували” де і що саме відмітити в цьому документі перед вкиданням до урни й не давали виконати процедуру голосування самостійно. Найдієвишим контрзаходом проти такого впливу на результат голосування є контроль представників політичних сил та окремих претендентів на місцях. Цей метод на сьогодні вже використовується, проте для його справжньої дієвості необхідно щоб такий нагляд був безперервним не лише під час роботи виборчої дільниці, а й за годину до початку її роботи й з півгодини по тому. Тут допоможуть чисто організаційні заходи, направлені на те, щоб представники були на дільницях не спонтанно, а увесь час, невеликими групами, котрі могли б змінювати одна одну. Щось на зразок зміни варти у війську.

Іншим моментом можливих зловживань є так звана “виїздна” модель голосування, котра ще й зараз збереглась, в основному, знову таки в “глибинці”. Під час “виїздного” голосування набагато легше різноманітними методами сфальшувати виборчий процес. Ця модель голосування має бути визнана повністю незаконною, без будь-яких винятків.

Наступним способом можливих зловживань є внесення до виборчих урн невикористаних виборцями або фальшивих бюлетенів. Запобігти такому способу фальшування результатів голосування можна за допомогою згаданого вище постійного нагляду представників претендентів на депутатські мандати та за допомогою технічних засобів. Основним необхідним технічним засобом є промислове телебачення, котре широко використовується в технологічних лініях промислових підприємств та в охоронних системах. Такі технічні засоби контролю допоможуть у вирішенні розглянутого попередньо способу фальшування результатів голосування, пов`язаного з тиском на виборця та його обманом, оскільки всі, в тому числі й незаконні, дії буде об’єктивно зафіксовано телекамерою й, при необхідності, оприлюднено. Для роботи з засобами технічного телебачення та для виконання інших дій, контролю за проведенням виборів, необхідно створити, або реорганізувати на основі існуючої, спеціальну контрольно-ревізійну службу виборів. Така служба мусить мати, інстутиційно закладену при створенні, особисту зацікавленість кожного працівника у викритті можливих зловживань під час виборів. До формування персоналу комісій можна залучити зацікавлені громадські організації. Можна також скористатись обмеженою, в основному методично-консультаційною, допомогою служб силових державних відомств.

Використанню фальшивих бюлетенів можна запобігти, виготовляючи виборчі бюлетені на спеціалізованих підприємствах за технологією цінних паперів з кількома ступенями захисту та нанесенням за відповідною технологією індивідуальної нумерації й серій. Забігаючи дещо наперед, відмічу що в такому разі більш доцільно використовувати бюлетені, розраховані на автоматичну обробку результатів. Мається на увазі застосування технічних засобів за своєю конструктивною ідеологією подібних до тих, котрі виконують в банківських установах перевірку готівки за багатьма параметрами, включаючи зображення на банкнотах. За своїми технічними характеристиками необхідні апарати мають бути навіть дещо простіші за банківські. Технічні засоби зможуть перевірити справжність бюлетенів, правильність заповнення бюлетеня та занести до комп`ютера інформаційну частину – за кого проголосував виборець.

За подібного підходу до обрахункової виборчої технології робота рахівничої комісії не буде полягати в безпосередньому підрахунку результатів голосування, а лише в його обслуговуванні. Оскільки техніка проводить підрахунки набагато швидше за людину, а з другого боку вона є недешевою, то доцільно було б використовувати технічні засоби в центральних рахівничих центрах – один на кільканадцять виборчих дільниць, або один на виборчий округ. В межах цієї технології проведення виборів найбільш важливою і відповідальною ділянкою роботи є збереження в недоторканості вмісту виборчих урн під час роботи дільниць, при перевезенні урн до рахівничого центру та їх там збереженні. Тому доцільно використовувати виборчі урни, зроблені з прозорого, стійкого до пошкоджень пластику, замкнені на три ключі. Від початку виборів і до передачі урн до обрахункового центру один з ключів має бути в голови виборчої дільниці, другий – в голови контрольно-ревізійної комісії, а третій – в представника громадськості. Прозорість урни, правила операцій з урною, котрі мають забороняти як будь-які маніпуляції окрім дозволених інструкцією, заборона переміщення урни поза зону нагляду технічних засобів, а також різновекторність інтересів власників трьох ключів, мають створити надійний грунт для захисту виборчого процесу від зловживань.

Засоби промислового телебачення мають бути установлені таким чином, щоб за будь-яких обставин вся зона виборчої дільниці знаходилась під наглядом. Необхідно щоб в приміщенні в котрому проводиться голосування не було зайвих предметів на стінах, підлозі та стелі. Столи й стільці мають бути виготувані з прозорого пластику, такого ж як і виборчі урни. Це, одночасно з технічними заходами, полегшить роботу з запобігання незаконних маніпуляцій з бюлетенями. Мається на увазі не тільки неправомірне вміщення бюлетенів до урни, а й спроби їх викрадення з метою зриву виборів. Наведений комплекс заходів повністю перешкодить всім спробам фальшування результатів голосування під час роботи на виборчій дільниці.

Наступний етап на котрому можуть бути зловживання – це етап транспортування урн з бюлетенями до рахівничого центру. Тут обов`язково треба залучити досвід перевезення готівкових грошей та цінних матеріалів. Урни з бюлетенями треба перевозити в спеціальних, призначених для перевезень цінностей автомобілях, з відповідною охороною та в присутності власників трьох ключів від виборчих урн, що перевозяться. Навантаження та вивантаження урн з бюлетенями має проходити в присутності представників місцевої контрольно-ревізійної служби виборів та представників кандидатів, що балотуються.

Останнім етапом операцій з виборчими бюлетенями є робота в обрахунковому центрі. Обрахунковий центр, як і виборча дільниця, має знаходитись під постійним контролем представників кандидатів, що балотуються, та контрольно-ревізійної комісії. Всі приміщення обрахункового центру мають бути під контролем телекамер спостереження контрольно-ревізійної комісії. Приміщення обрахункового центру має бути обладнане стільцями та столами з прозорого пластику. В приміщенні не має бути ніяких сторонніх предметів. Ці вимоги такі ж, як і до приміщень виборчої дільниці. Має бути розписана технологія опрацювання урн з бюлетенями, котра передбачає окреме зберігання під охороною урн до обрахування та урн після обрахування, знаходження в зоні обрахування тільки урн, що опрацьовуються та відсутність пересічення потоків урн з бюлетенями до і після обрахування. Слід, також, відпрацювати з фахівцями технологію перевірки та використання уніфікованого програмного забезпечення та електронних компонентів комп`ютерної техніки, що застосовується на виборах. Такий підхід до роботи в обрахунковому центрі виключить можливість зловживань.

Підсумовуючи викладене, зазначу, що запропонована технологія проведення процесу виборів повністю перекриває можливість фальшувань результатів виборів на всіх трьох головних етапах: роботи на виборчій дільниці, перевезенні бюлетенів до центру обрахунку результатів та етапу обрахунку результатів. Це дає гарантію отримання цілком об`єктивних результатів голосування, зосередить політичні сили на роботі з виборцями замість вдосконаленні гри “в наперстки” під час виборів. Повна об`єктивність в такому суспільно та політично важливому процесі як вибори могла б стати першим кроком в викоріненні з найважливіших суспільних відносин шахрайства та дволичності. Це стосується відношення державної влади до громадян – платників податків, державних карних відомств до прав громадян, громадян до дотримання законів та до поваги прав один одного. В розглянутому ланцюжку краще розпочати виправлення зверху. Вибори – дуже доречний для цього привід.

Подібна технологія проведення виборів буде дешевшою за ту, яка є зараз, оскільки за нової технології до роботи буде залучено менше людей та ресурсів. Необхідні засоби технічного телебачення доцільно взяти в оренду на час проведення виборів. Так само можна взяти в оренду комп`ютерну техніку. Технічні засоби для обробки бюлетенів можна спробувати пристосувати ті, котрі є в банках. Для цього потрібно лише підігнати розміри бюлетенів під банківські стандарти. Проте техніку для обробки бюлетенів можна і закупити. З розрахунку один апарат на виборчий округ, це обійдеться не більше як півмільйона гривень на всю Україну. На роботу рахункових комісій витрати будуть багато вищі. Окрім того, пристрої для обробки бюлетенів після виборів можна продати для використання в господарських цілях. Бажаючі викупити технічні засоби обробки документів знайдуться, оскільки така техніка здатна виконувати обробку документів в дуже широкому спектрі, економлячи при цьому кошти, котрі окупають її придбання з десяток разів на рік.

Таким чином, нова технологія буде економнішою за попередню в фінансовому аспекті. Проте важливішим будуть наслідки соціально-політичні. Це і гарантоване проведення виборів, і зростання довір`я громадян, що є важливим кроком на шляху до національної злагоди та демократичних реформ, це і стабілізація нашої держави та визнання її успіхів міжнародним співтовариством. Це і, врешті-решт окрім всього іншого, принесе значний і довготерміновий фінансовий результат за рахунок стабілізації та зростання в економічній сфері.

В першу чергу в новій технології виборів мають бути зацікавлені опозиційні політичні сили, котрі не мають значного впливу на місцеву владу. Така технологія надасть їм можливість зекономити сотні мільйонів викинутих даремно на передвиборну кампанію, в разі, коли результати виборів будуть просто фальсифіковані опонентами, а також зекономити десятки й сотні мільйонів, котрі в іншому випадку будуть використані для зміцнення дружби з керівниками виборів на місцях. Найбільшу зацікавленість в новій обрахунковій технології виборів мають політичні угрупування, впевнені в своєму справжньому впливі на виборців. Відповідно, вони мусять мати зацікавленість спонсорувати введення цієї технології та лобіювати відповідну законодавчу підтримку в Верховній раді. Такими діями зацікавлені політичні сили забезпечать собі результат виборів за “гамбурзьким рахунком”, а проголошена в передвиборних змаганнях програма боротьби за чесні вибори без сумніву принесе цим політикам додаткові мільйони голосів та міжнародний авторитет.

Залишається тільки ще одне й останнє. Необхідно розробити й прийняти відповідну законодавчу базу для проведення виборів за новою обрахунковою технологією. Розробити відповідну законодавчу базу і необхідні процедури аналітики зможуть не більше як днів за десять, а Верховна Рада зможе розглянути це питання за два-три дні. Залишиться лише натиснути кнопки під час парламентського голосування що, дякувати богу, вже навчилися робити наші депутати.

Advertisements
Опубліковано у Uncategorized | Теґи: , , , , , , , , , , , , , , , . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s