Чи призведе нове санкціонування КНДР до ескалації напруженості на Корейському півострові?

Віктор Каспрук

До числа найбільших загроз 2017 року відносяться серйозне військове протистояння між Росією і державою членом НАТО, або важка криза у Північній Кореї. Про це йдеться у дослідженні «Головні загрози, за якими потрібно стежити в 2017 році», котре провела американська Рада міжнародних відносин (CFR).

Експерти Центру превентивних дій CFR склали список ймовірних конфліктів за ступенем вірогідності їх виникнення або ескалації та їх впливу на національні інтереси США.

До категорії загроз з високим ступенем впливу і помірною ймовірністю на перше місце потрапив навмисний або ненавмисний військовий конфлікт між Росією і Північноатлантичним альянсом, що може виникнути через її поведінку у Східній Європі.

Через ядерні випробування, військові провокації або внутрішню політичну нестабільність, у цю ж категорію потрапила ймовірна криза у Північній Кореї.

Наразі ймовірність цих прогнозів підтверджується тим, що Північна Корея заявила про свою готовність у будь-який момент завдати удару по Сеулу під час запущеної процедури імпічменту південнокорейського президента Пак Кин Хе. Про це написала щоденна газета КНДР «Нодон сінмун», яка є   центральним друкованим органом Трудової партії Кореї. «Нодон сінмун» наголошує, що через тиск з боку США і Південної Кореї, котрий спрямований на припинення ядерної та ракетної програм КНДР, терпіння Пхеньяну досягло критичної межі.

І як повідомляють південнокорейські ЗМІ, у КНДР відбуваються одинадцятиденні навчання батальйону спеціальних операцій, на яких відпрацьовуються навички захоплення конкретних об’єктів в Південній Кореї. Серед яких, побудована на полігоні, точна копія резиденції президента Південної Кореї Блакитного будинку. Котру учасники цих навчань захоплювали, десантуючись за допомогою тросів з вертольотів.

Цей провокаційний військовий демарш є нічим іншим, як реакцією на нещодавню резолюцію Ради Безпеки  ООН № 2321, що посилює режим санкцій проти Північної Кореї й була прийнята одноголосно, та є відповіддю на проведення у вересні Пхеньяном нових ядерних випробувань.

Водночас Північна Корея називає цю резолюцію сфабрикованою і вважає, що це призведе до ескалації напруженості на Корейському півострові.

Те що РБ ООН ввела обмеження на експорт вугілля, головне джерело твердої валюти у КНДР, означає що міжнародна громадськість налаштована дуже рішуче.

Обмеження на експорт вугілля, основного джерела в КНДР надходження  твердої валюти, фактично знаходяться в руках Китаю. Оскільки саме він є головним покровителем Пхеньяну і вугільним клієнтом Північної Кореї.

Хоча нові обмеження на північнокорейське вугілля (за всієї своєї жорсткості), явно не дотягують до того, щоб нанести нищівний удар по Північній Кореї.          Схоже, в Пекіні  прорахували, що скорочення імпорту вугілля не «переверне» економіку КНДР. І не зможе викликати соціальних хвилювань і «потоків» біженців до Китаю, чого найбільше бояться в пекінському керівництві.

Те, що КНДР просувається до своєї мети, побудови функціональної ядерної боєголовки, являє собою серйозний виклик для національної безпеки США і майбутньої адміністрації президента Дональда Трампа. Який під час виборчої кампанії назвав північнокорейського лідера «маніяком», але нічого не сказав про те, як стримувати ядерні амбіції Кім Чен Ина.

Варто звернути увагу на те, що нові санкції мають особливості у порівнянні з попередніми резолюціями РБ ООН. Адже нова резолюція націлена на комплексні санкції, котрі мусять стримувати північнокорейську економіку, дипломатію і інформаційно-пропагандистську діяльність в цілому.

Це має велике значення, оскільки минулі санкції, головним чином, намагалися обмежити надходження до КНДР стратегічних товарів і компонентів, блокуючи цим ядерну програму Пхеньяну.

При цьому не дуже враховувалися принципові особливості Північної Кореї, в якій на відміну від нормальних країн, де існують державний і приватний сектори, наявні лише військові і невійськові галузі, які напряму жорстко підпорядковані державі.

Не буде перебільшенням сказати, що вся дипломатична і економічна діяльність в Північній Кореї була націлена на просування ядерної програми. Тому, з огляду на ці «специфічні» характеристики КНДР, розвиток ситуації не давав іншого вибору, крім того як піддати санкціям всю країну.

Особливостями нових санкцій є те, що вони радикально відрізняються від попередніх іншими підходами.

По-перше, РБ ООН прийняла рішення блокувати надходження іноземної валюти до Північної Кореї. Загальний обсяг доходів від експорту в КНДР у 2015 році склав  30 мільярдів доларів, 10,5 мільярдів з яких отримано за рахунок експорту вугілля.

Коли буде обмежено щорічний експорт вугілля з КНДР до 7,5 мільйонів тонн, Пхеньян не отримає 700 мільйонів доларів. Й до цього ще потрібно додати заборону на експорт металу, надходження від якого приносило КНДР щороку 100 мільйонів доларів. Таким чином лише тут режим Ким Чен Ина не отримає щорічних грошових надходжень у 800 мільйонів доларів.

По-друге, вся зовнішня економічна діяльність Північної Кореї піддається санкціям. Державам-членам ООН заборонено здавати в оренду північно-корейцям судна або літаки.

А всі країни-члени ООН повинні вжити заходів для обмеження числа банківських рахунків, що належать дипломатичним представництвам і консульським установам КНДР. А також протягом 90 днів закрити існуючі представництва, філії або банківські рахунки в Північній Кореї, якщо це не потрібно для доставки гуманітарної допомоги.

Крім того, нова резолюція, як очікується, знизить ймовірність того, щоб валютні кошти, котрі були зароблені робітниками з КНДР в інших країнах, могли б в майбутньому бути використані для розробки ядерної зброї.

По-третє, буде значно обмежена дипломатична діяльність КНДР. Північна Корея муситиме скоротити чисельність працівників своїх дипломатичних місій, і кожна з таких місій тепер зможе мати тільки один рахунок у банку.

А з огляду на те, що КНДР всюди, де це тільки було можливо, утримувала свої посольства на їхні доходи від «самофінансування», ці заходи будуть, в значній мірі, перешкоджати діяльності північнокорейської дипломатії.

Втім, не можна виключати того, що збільшення політичного,  економічного і дипломатичного тиску на Північну Корею може підштовхнути режим у Пхеньяні до ще більш провокаційної поведінки.

У такому разі КНДР здатна різко збільшити кількість своїх ракетних випробувань. Оскільки режим спробує пояснити погіршення економічної ситуації в країні загостренням в протистоянні з лідером «світового імперіалізму» США і їх союзниками.

Для північнокорейської влади військові цілі (та її ракетні і ядерні програми зокрема), є надзвичайно великими пріоритетами. Тому розширене комплексне санкціонування може змусити їх шукати інші шляхи фінансування своєї ядерної програми.

У даному випадку мова може йти про те, що північнокорейська сторона спроможна активізувати незаконну діяльність, метою якої буде компенсація втрачених через введення санкцій доходів.

Можна уявити собі різкий підйом північнокорейської участі у виробленні контрафактних товарів (з подальшою спробою їх незаконного збуту), а також активізацію діяльності в незаконному обороті наркотиків і продаж зброї до країн третього світу.

Також необхідно звернути увагу, що у КНДР в останні роки почали приділяти велику увагу IT сектору. Що, у свою чергу, не виключає можливості кібервійни Північної Кореї з тими країнами (а особливо Південною Кореєю), які в Пхеньяні будуть вважати винними у прийнятті санкцій. Тому ймовірність кібератак є досить значною, зважаючи на те, що північнокорейці потенційно на них здатні.

Мотивація КНДР щодо нагнітання обстановки на Корейському півострові також є дуже високою. Оскільки північнокорейська система побудована таким чином, що у вигляді «відплатних дій» завжди готова до різкого розширення різного роду провокацій проти Південної Кореї.

КНДР, як ми вже бачили в минулому, не любить бути проігнорованою. І коли Пхеньян почав демонстративно відпрацьовувати штурм моделей офіційних установ у Сеулі та публічно лякати нападом на Південну Корею, то це можуть бути лише перші ластівки нагнітання ситуації на Корейському півострові.

Адже, як відомо, Північна Корея має звичку найбільше нагнітати свої провокації протягом першого року перебування на посаді президентів США і Південної Кореї. Намагаючись таким чином підштовхнути їх до усвідомлення «значимості» влади кімів і потреби рахуватися з нею.

Не можна виключати того, що режим Кім Чен Ина цього разу захоче діяти на випередження. Й проводитиме чергове ядерне випробування, або масштабну провокацію на кордоні з Південною Кореєю саме 20 січня – в день інавгурації нового президента Сполучених Штатів Дональда Трампа.

Хоча це є програшним варіантом для Пхеньяну. Оскільки чергові провокації лише можуть підштовхнути адміністрацію Дональда Трампа до більш жорстких підходів і заходів щодо північнокорейської диктатури, а не до визнання КНДР в якості держави, що володіє ядерною зброєю, чого так прагне Пхеньян.

повний варіант статті, яка надрукована в газеті «Дзеркало тижня. Україна» №48, 16 грудня 2016 

Advertisements
Опубліковано у Uncategorized | Теґи: , , , , , , , , . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s